Kerja Kahwin - Bukan saya punya lagi

Mas kahwin dan wang hantaran, yang saya tahu, dua benda yang berbeza. Mas kahwin is wajib; wang hantaran is adat. Nilai mas kahwin untuk seluruh Malaysia telah ditetapkan oleh jabatan agama untuk certain negeri. Dan negeri yang terkecuali termasuk jugak Kelantan, selain Kedah, Perlis dan Ganung.

Kalau isteri anda mek kelate, maka, boley dikatakan mas kahwin adalah jugak wang hantaran yang mana nanti si suami akan sebutkan dalam lafaz akad nikah. Kalau saya salah, tolong betulkan ye -_-"
Tak wujud dah la, mas kahwin yang itu, ade plak wang hantaran yang orang selalu nak buat banding bagai sape dapat lagi banyak..Adoyaiii..Makcik kayo..pakcik miskin..

Kalau anda berhati nilai murni nak hadiahkan bakal isteri tercinta dengan mas kahwin yang bling bling beribu riban, anda haruslah sediakannya. Tunai okey. Sesetengah tok kadi memang rijek mentah mentah kalau anda nak buat buat moden nak guna cek lah konon. Bukan ape, dia nak jaga kebajikan pengantin, mane tau ade si jahat tak honest guna cek tendang. Sian la kan si perempuan. T_T

Kat Kelantan, kalau si kakak or pengantin pertama isi rumah tu dapat 2 ribu untuk mas kahwin dia, biasanya pengantin lepas tu or adik adik dia yang akan kahwin lepas tu akan dapat nilai yang same, 2 ribu atau lebih dari 2 ribu. Paham? Takpe tak paham pon, tak masuk exam fardhu ain korang pon. Aihhh..Tak tahu. Saya tak tahu la. Jangan mengada nak tanya saya kenape macam tu. Sumpah saya tak tahu okey.

Tapi kan, kalau la..(saya cakap kalau la) kalau saya gedik nak mintak mas kahwin dari future husband saya (yang masih samar kelabu hasap tak tahu sape) ikut angka birthday saya. Soalnya saya..Nanti dia dengan tok kadi tak terbelit lidah ke nak sebut mase nak akad tu?? Ke kena bundarkan je?? Aisehh..x best laa..

Oh ye, kalau anda nak tengok kerja kahwin bakal pengantin yang sebenar..Sila la buat jalan2 blog kt Saya dan eyeliner ni. Saya pasti dia tengah pening kepala nak uruskan hal kahwin dia. Hee..

Nota takde kaki dan tangan : Memang mood kahwin abis sebab tadi baru lepas pegi wedding Nurehan Syamimi dan Ainnuddin. Seram pontianak harum sundal siang jangan toleh kiri dan kanan tengok bulu mata palsu dia..=P But they are soo sweet and gorgeous. Pelamin pon cantik. Esok ada lagi wedding..Yippee..

Nantilah saya upload gambar sekali harung bak di langgar garuda kat sini. Bosan sungguh kalau entry takde gambar kan?? -_-"

Comments

Izaty Arha said…
anae, tok lamo dah tu.. hihihihi.. jadi nanti bgtau awal2 kat kty.. ble sponsor kek berlapis =)
wah, bagus entri ni.
memang tak dinafikan, wang ialah masalah terbesar tak kahwin lagi.
bagi yang bercouple, tak kahwin lagi akan mendorong kepada masalah lebih besar macam buang anak.

Boleh lihat artikel pasal ni kat sini

http://syahrirfarmasi.blogspot.com/2010/05/menangani-isu-buang-bayi.html
BURDHANI said…
alamak, segan lah u sebut nama blog i..hihi

anyway, mmg sgt pening menguruskan kerja kahwin ni, psl wang hntrn and mas khwin pon pening. kkdg rs mcm nak give up je, nak terus akad nikah aje dah settle, tp sgt lah x boleh nk wat camtu aje kan. ^_^"

cpt lah uplod gmbr2 esp g kahwin mimiey mong tu. mahu tgk..=)
Anea_hayati ♥ said…
K ty

Isk..lambat lagi k ty. baik k ty g invest dulu duit utk kek lapis tu..hehe
Anea_hayati ♥ said…
syahrir

betul tu..rmai yang jadikan perkahwinan itu susah, pastu byk la gejala x elok cam buang anak timbul. sepatutnya benda baik mcm ni kita permudahkan..
thanks for the info jugak =)
Anea_hayati ♥ said…
Aja

Cant help thinking about wedding preparation. tinggal aje je yg dlm list tgh prepare nk kawin..hee..

Gmbr wedding mimi kne posponed dulu. kitorg kehilangan usb hub utk transfer gbr..waaa !__!
iman said…
haha kelakar gile kot pasal bulu mata palsu tu..lol

Popular posts from this blog

...

Drive kereta automatik guna DUA KAKI dan....